asd asdsa f
Zboží

Jak se vám jede v osobním vlaku

2



Jezdíte někdy vlakem? A považujete jízdu vlakem za něco, co vám poskytne nejen potřebný komfort, ale i možnost sledovat krajinu z okna? Možná, že by se vám také zalíbila trať mezi Prahou a Českými Budějovicemi, je tu k vidění řada krásných míst, například oblast České Sibiře. Jízda vlakem je také poměrně pohodlná díky systému odpružení jednotlivých vagónů vlakové soupravy. Každý z nich má k dispozici soustavu pružin. Odpružení vagónů se provádí ve dvou částech, ta první zajistí odpružení mezi podvozkem a kolejnicí a ta druhá mezi podvozkem a skříní vagónu. Jsou tu například zapotřebí pružiny listové z pružinové oceli ploché a také pružiny vinuté.

vlak v krajině

Pružiny jsou velmi důležitou součástí kolejových vozidel a stěží si dokážeme představit, kdybychom pružiny neměli k dispozici. V předchozím odstavci byla zmínka o pružinové oceli. Jedná se o speciální ušlechtilou ocel, například ČSN 15 260. Tento typ materiálu se může pochlubit značnou pevností, tvrdostí a také odolností vůči opotřebení. Ocel 15 260 neboli 51CrV4 je legovaná křemíkem, manganem, chromem a vanadem, tyto prvky se starají o potřebné mechanické vlastnosti a samozřejmě i o dostatečnou pružnost oceli. Pružinová ocel se ovšem nevyužívá pouze v železniční dopravě.

vlakový perón

Pružiny jsou zapotřebí v automobilovém průmyslu, v letectví, při výrobě domácích spotřebičů, elektroniky, nábytku, hraček, sportovních potřeb, nářadí, zemědělské techniky, vybavení pro medicínu, chemický, potravinářský a farmaceutický průmysl a další výrobky a odvětví. Kromě pružinové oceli dodávají ocelárny na trh i jiné typy oceli, například ocel nitridační, cementační, žáruvzdornou, konstrukční, nerezovou, nástrojovou atd. Ocel je důležitou surovinou pro průmyslovou výrobu a bez oceli by současný svět měl úplně jinou podobu. Možná takovou, co by vám přestala vyhovovat, protože bychom se museli vzdát mnoha výrobků spotřebního charakteru.